Ik heb een wanbetaler

Elke ondernemer maakt zich er zorgen over: wanbetalers. We krijgen regelmatig incassodossiers met het verzoek om ‘even dat geld te incasseren’. Vervolgens ontdekken we dat het dossier niet op orde is. En dat is jammer, want dat levert in ieder geval vertraging op.

Gelukkig kan het altijd nog: een goed incassobeleid inrichten. Daarmee bespaart u zichzelf een hoop geld en ellende. Zo’n proces is echt geen hogere wiskunde, maar vraagt wel om zorgvuldigheid. En is het eenmaal ingeregeld, dan heeft u er weinig omkijken meer naar.

Incassobeleid in drie stappen

Betaalt een debiteur niet op tijd, dan kunt u de volgende stappen nemen.

  1. Zodra de betalingstermijn is verstreken, verstuurt u een herinnering.
  2. Twee weken later stuurt u een aanmaning. Daarbij geeft u de debiteur nog acht dagen om te betalen en stelt u hem in gebreke voor het geval hij dat niet doet.
  3. Daarna nog niet betaald? Dan is er sprake van verzuim. U kunt dan nog een zogenaamde WIK-brief sturen, maar dat hoeft niet per se als uw debiteur een bedrijf is.

In ons blog Een goed incassobeleid in drie stappen gaan we dieper in op deze drie punten. Daarnaast kan het volgende belangrijk zijn: zijn uw algemene voorwaarden geldig en van toepassing?

Heeft u alles volgens de regels gedaan en betaalt uw debiteur nog steeds niet? Dan is de vraag of hij debiteur niet kan betalen of niet wil betalen. Kan hij echt niet betalen? Dan kunt u met hem in gesprek gaan. Wil hij niet betalen? Dan is het tijd voor serieuze maatregelen: u kunt een procedure starten (eventueel met beslaglegging) of zijn faillissement aanvragen.

Hulp nodig met druk uitoefenen?

Mail naar Archie Verhoog