In drie stappen naar een goed incassobeleid

Zit u er klaar voor? Vandaag krijgt u van ons een overzicht van de basisstappen van een goed incassobeleid. Het lijkt allemaal heel ingewikkeld, maar door uw debiteurenbeheer strak in te richten en ervoor te zorgen dat het daadwerkelijk wordt nageleefd, weten al uw debiteuren dat er met u niet te spotten valt. Sommige partijen hebben dat nodig om zich aan hun afspraken te houden. Debiteuren kosten geld en binnen is binnen. Zo maakt u de meeste kans om uw geld te krijgen:

  1. Zodra de betalingstermijn is verstreken, verstuurt u een herinnering.
  2. Twee weken later stuurt u een aanmaning en geeft u de debiteur nog acht dagen om te betalen. Daarbij stelt u de debiteur gelijk ‘reeds nu voor alsdan’ in gebreke. Dit is belangrijk om straks incassokosten te kunnen claimen.
  3. Nog steeds niet betaald? Dan zet u de joker in: de WIK-brief. (WIK staat voor de Wet op de Incassokosten, in 2012 ingevoerd.) U herhaalt dat u de debiteur heeft herinnerd, gemaand, en in gebreke gesteld. U schrijft dat hij nu in verzuim is en geeft hem nog 14 dagen de tijd om te betalen. Dat is best lang, maar zo staat het in de wet. U meldt dat u naar de rechter stapt als zijn betaling dan nog niet binnen is, en dat u ook de buitengerechtelijke incassokosten zult vorderen. Belangrijk is om het juiste bedrag erbij te vermelden. Dit alles moet u doen als u bij de rechter incassokosten wilt claimen.

Alleen voor de laatste stap heeft u nog een beetje maatwerk nodig. Verder kunt u dit incassobeleid eenmalig goed inrichten in uw debiteurenadministratie. Daar bespaart u zichzelf een hoop geld en ellende mee.