Beslag gaat vooraf aan iedere procedure. Door beslag te leggen, stellen we uw rechten veilig. We gaan pas procederen als we zeker weten dat er iets te halen valt.
Iedereen kan in aanraking komen met het beslag- en executierecht. U heeft bijvoorbeeld een huis gekocht, maar de verkoper heeft het huis ook aan een ander verkocht en die ander legt beslag op de woning. Is dat terecht?
Of uw klant betaalt uw rekening maar niet, zelfs na vele herinneringen en aanmaningen. U wilt haar tot betalen dwingen. Kunt u beslag leggen op haar bezittingen?
Van der Maas & Verhoog Advocaten weet niet alleen het antwoord op al uw vragen, maar adviseert u ook over de beste aanpak en zet de benodigde stappen om te halen wat u toekomt.
In het beslag- en executierecht kunnen wij ondernemers bijstaan die beslag willen leggen of die juist worden getroffen door een beslag.
In het eerste geval willen we zeker weten dat er voldoende vermogen is voordat we gaan procederen. Dat kunnen we doen door beslag te leggen. Kan uw rekening worden betaald? Dan kunnen we met een gerust hart procederen.
Stel, u krijgt nog €300.000 van een debiteur. U wilt voorkomen dat mevrouw ineens al haar vermogen naar Luxemburg sluist zodra u een rechtszaak tegen haar begint. We tonen bij de rechtbank aan dat zij u dat bedrag inderdaad nog schuldig is. Dan krijgen we toestemming voor het leggen van conservatoir beslag.
En zodra we beslag hebben gelegd op haar bankrekening, woning en/of auto, zetten we de rechtszaak in gang. De debiteur kan er niet meer bij. En als we de rechtszaak eenmaal hebben gewonnen, kunnen we executoriaal beslag leggen.
Executoriaal beslag is het uitvoerende beslag. Met het vonnis van de rechtbank in de hand gaat de deurwaarder op pad om datgene wat u toekomt, daadwerkelijk op te halen. De deurwaarder legt beslag op geld of goederen tot een waarde van het bedrag waar u volgens het vonnis recht op hebt.
Het conservatoire beslag was dus bedoeld om te voorkomen dat de debiteur er met vermogen en al vandoor ging, terwijl het executoriale beslag het middel is om uw vordering te innen. Mocht het nodig zijn, dan blijven we nauw samenwerken met de deurwaarder totdat u heeft gekregen wat u toekomt.
Wij nemen graag het initiatief
Vaak komt het advies om beslag te leggen, van ons. Want we maken regelmatig mee dat de bankrekening ineens leeg blijkt, en de auto verdwenen, als er moet worden betaald. Wilt u hier meer over weten?
Bel dan 050 537 50 10 of mail Oscar Philips, Archie Verhoog of Peter van der Maas
Het kan de beste overkomen. Iemand beweert dat hij nog geld van u te goed heeft en legt beslag op uw woning. Natuurlijk gaan we na of dat klopt en of alles volgens de regels is gegaan. En wat er daarna ook gebeurt, we staan u met raad en daad bij.
Lees ook ons blog: Alles over beslag
Veel mensen vinden debiteurenbeheer erg lastig. Ze zijn vooral bang dat hun klanten boos weglopen als ze hen herinneren aan hun betalingsverplichting. Het tegendeel blijkt waar: organisaties en mensen die het gewoon vinden om pas op het allerlaatste moment te betalen, reageren goed op proactief debiteurenbeheer. Ze weten dan precies waar ze aan toe zijn en kunnen dan ineens wél op tijd betalen.
Het enige dat u hiervoor nodig heeft, is een streng maar rechtvaardig incassobeleid. U maakt hiervoor een workflow, zodat u er maar eenmaal aandacht aan hoeft te besteden. U kunt dit grotendeels automatiseren of inregelen. Vervolgens heeft u er nog jaren plezier van. Van der Maas & Verhoog Advocaten helpt u graag met het inrichten van uw incassobeleid en debiteurenbeheer.
Ook zorgen we ervoor dat alle bepalingen die met betalingsverplichtingen te maken hebben, in uw algemene voorwaarden staan. En dat ze redelijk zijn, want dat is heel belangrijk als het om incasso’s gaat.
U bent echt niet de enige die te maken krijgt met wanbetalers en dubieuze debiteuren. En u bent ook niet de enige die er moeite mee heeft om ‘streng en rechtvaardig’ te zijn. In veel bedrijven is het debiteurenbeheer slecht of helemaal niet geregeld. Vaak wordt er pas actie ondernomen als het niet goed gaat met een bedrijf en er geld nodig is. En soms is het dan al te laat.
Goed nieuws: daar kunt u snel iets aan doen! Plan A is een proactief debiteurenbeheer.
Lijkt dit een open deur? Misschien, maar uw recht op betaling begint bij producten en/of diensten van goede kwaliteit. Als u prutswerk aflevert, kunt u protesterende en niet betalende klanten verwachten. Terwijl ze in principe netjes betalen als u volgens de afspraken en specificaties levert.
In veel contracten worden afspraken over de facturering opgenomen. Om een paar voorbeelden te noemen: wanneer er tijdens een project facturen worden gestuurd, naar welk factuuradres die moeten worden gestuurd en welke bedragen worden verrekend. Komt een factuur op een verkeerd adres binnen, dan kunt u erop rekenen dat hij blijft liggen en dat niemand weet waar hij thuishoort. Dan staat u al met 1-0 achter bij het incasseren.
Er zijn wettelijke regels voor het opstellen van facturen. Zo moet elke factuur behalve een naam en adres ook een datum, een uiterste betaaldatum, bankgegevens en het btw-nummer van de facturerende partij vermelden. Staat er geen IBAN op uw factuur? Dan weet uw klant niet eens waar het geld naartoe moet. Nog afgezien van de boete die u kunt krijgen als de belastingdienst een controle uitvoert.
Ook als er een fout in de factuur staat, loopt u kans dat de nota blijft liggen. Door elke factuur te controleren voordat hij wordt verzonden, kunt u veel achterstanden voorkomen.
Sommige bedrijven factureren maar eenmaal per kwartaal. Dan kan het dus gebeuren dat ze al bijna drie maanden achterlopen. Meteen na levering een factuur sturen is het beste.
Is de vervaldatum van de factuur verstreken en is er niet betaald? Dan begint er meestal een serie herinneringen en aanmaningen. Veel slechte betalers laten facturen liggen totdat er minstens twee herinneringen en een aanmaning zijn binnengekomen. Een telefoontje in plaats van de eerste herinnering is een goede manier om hiermee om te gaan.
Betaalt een afnemer standaard te laat? Dan kunt u dit telefoontje aangrijpen om duidelijk te maken dat het niet wordt gewaardeerd. Blijft de ander volharden, dan kunt u aangeven dat er voortaan vooraf betaald moet worden. U bepaalt zelf wanneer voor u de maat vol is.
Plan B, dat zijn wij. Vertrouw op de expertise van Van der Maas & Verhoog Advocaten. We starten het incassotraject met een brief aan de wederpartij. We leggen in die brief duidelijk uit waarom er betaald moet worden, en dat is vaak genoeg om de betaling binnen te krijgen.
Zo niet, dan zijn er verschillende mogelijkheden. Welke de beste is, bepalen we in goed overleg met u. Het kan bijvoorbeeld gaan om een sommatie, eventueel met een concept dagvaarding.
Helpt dit allemaal niet of betwist de debiteur uw vordering? Dan gaan we naar de rechtbank. De debiteur krijgt een dagvaarding en de rechter buigt zich over het probleem. Wij verzoeken de rechter om te oordelen dat de wederpartij de vordering moet betalen, plus de kosten en renten die inmiddels zijn ontstaan doordat de debiteur niet heeft betaald.
Wil uw debiteur niet betalen en is uw vordering niet te betwisten? Dan kunt u het faillissement van de debiteur aanvragen. Dat is mogelijk bij bedrijven én particulieren. U moet dan wel op zoek naar een medeschuldeiser, dus iemand die ook geld van deze debiteur te goed heeft en die wil meedoen met de faillissementsaanvraag. Daarvoor zijn er minimaal twee schuldeisers nodig. Waarschijnlijk zal de debiteur zijn faillissement willen voorkomen en zal hij alsnog betalen. Een faillissementsaanvraag is een uitstekend pressiemiddel.
Lees ons blog: Uw debiteur betaalt niet? Vraag zijn faillissement aan!
Mail Oscar Philips, Archie Verhoog of Peter van der Maas om een afspraak te maken.
Ook als uw onderneming als een zonnetje loopt, is het handig een advocaat te hebben die u met raad en daad bijstaat. We behoeden u voor overhaaste beslissingen en zorgen ervoor dat alles goed geregeld is.
Opent u een extra vestiging? Wint u een grote aanbesteding en heeft u ineens 50 nieuwe medewerkers nodig? Door alle stappen met zorg en aandacht te doorlopen, voorkomen we gedoe achteraf. Kunt u met een gerust hart verder groeien.
Heeft u een vraag?
Wilt u een afspraak maken?
Stuur mij een mail of bel mij op 050 537 50 10