Elke ondernemer maakt zich er zorgen over: wanbetalers. We krijgen regelmatig incassodossiers met het verzoek om ‘even dat geld te incasseren’. Vervolgens ontdekken we dat het dossier niet deugt. En dat is jammer.
Gelukkig kan het altijd nog: een goed incassobeleid inrichten. Daarmee bespaart u zichzelf een hoop geld en ellende. Zo’n proces is echt geen hogere wiskunde, maar vraagt wel om zorgvuldigheid. En is het eenmaal geregeld, dan heeft u er nooit meer omkijken naar.
Betaalt een debiteur niet op tijd, dan kunt u de volgende stappen nemen.
1. Zodra de betalingstermijn is verstreken, verstuurt u een herinnering.
2. Twee weken later stuurt u een aanmaning en geeft u de debiteur nog acht dagen om te betalen.
3. Daarna nog niet betaald? Dan zet u de WIK-brief in.
In ons blog Een goed incassobeleid in drie stappen gaan we dieper in op deze drie punten. Daarnaast is ook het volgende belangrijk: zijn uw algemene voorwaarden geldig en van toepassing?
Hebt u alles volgens de regels gedaan en betaalt uw debiteur nog steeds niet? Hoog tijd voor grof geschut: u kunt zijn faillissement aanvragen.
Hulp nodig met druk uitoefenen? Mail naar Oscar Philips.
Ook als uw onderneming als een zonnetje loopt, is het handig een advocaat te hebben die u met raad en daad bijstaat. We behoeden u voor overhaaste beslissingen en zorgen ervoor dat alles goed geregeld is.
Opent u een extra vestiging? Wint u een grote aanbesteding en heeft u ineens 50 nieuwe medewerkers nodig? Door alle stappen met zorg en aandacht te doorlopen, voorkomen we gedoe achteraf. Kunt u met een gerust hart verder groeien.
Heeft u een vraag?
Wilt u een afspraak maken?
Stuur mij een mail of bel mij op 050 537 50 10